Monday, October 29, 2012

Pemikir

Pemikir itu, think tank kan... rasa-rasanyalah...
Waktu dipanggil, untuk menganalisa Bajet 2009, aku agak keberatan, pasal subjek ekonomi bukan 'kekuatan aku', tapi, aku setuju juga, pasal kena 'paksa'. So datanglah aku ke studio dengan ramai yang hebat2. Ada 20 orang semuanya. Aku rasa. aku yang paling muda kot.

Kelakar juga. bila melihat ada segolongan, yang mengambil kesempatan dapat masuk TV sebagai platform untuk mengembalikan populariti mereka. Populist la maknanya. Pada masa sama juga, aku rasa macam budak-budak sekolah pun ada.

Bagi yang mengenali aku, mereka faham cara aku - berbincang pasal ekonomi ke, sejarah ke, marketing ke, aku akan melihat orang yang berbicara itu juga (personaliti mereka, sikap mereka, nawaitu mereka, dan kejujuran, keikhlasan mereka selain dari - pengetahun yang mereka lontarkan pada aku). Pasal, aku mengharapkan pengetahuan yang terbit secara ikhlas, tidak diwarnakan dengan benda-benda yang mereka personally suka.., tak fair la.. dunia tidak akan mengikut kesukaan kita, tetapi dunia akan mengikut kehendak Allah, kita la mendepani cabaran untuk tetap berada pada titik kebenaran didalam menelusuri kehidupan yang ditentukan.. So, never paint a picture... that we are not the maker....


Aku juga ingin mengambil kesempatan disini, untuk mengucapkan terimakasih tak terhingga pada Dato' Prof Shamsul Amri, diatas input semasa perbincangan dengannya. Aku rasa, kalau tak ada dia, tak mungkin aku dapat melontarkan pandangan dan pendapat yang bernas (aku tak puji diri ok, memang ada yang sms aku kata, ada jugak la view yang fresh datang dari aku), lagipun kalau aku ni perasan bagus, takkan aku ucap terimakasih pada orang lain, dalam blog yang aku tulis sendiri. So, to Prof, and also another Prof - Dato Dr Zaleha. Thanks so much. I've learn a lot, in fact politician should learn a lot from you both..

Tapi biasalah Melayu kan... kenal sorang, dia anggap semua prof tu sama... No la... ada yang betul2 5 star. Kalau tak, takkan Prof Shamsul leh jadi Timbalan di Majlis Prof Negara... So, sebab dia 5 Star, dan tiap kali aku jumpa (mengadap) dia di pejabat dia belanja aku Kopi Panas, dia pun seorang yang bertawaduk, simple and brilliant at the same think. A perfect blend.

Prof, insyallah, aku will pay you a visit one of these days. Kita borak-borak lagi... Pasal computer games kot...kali ni...

No comments:

Post a Comment