Wednesday, October 17, 2012

Cinderella

  Sewaktu diminta untuk menolong meng'arrange'kan appointment untuk bertemu dengan Timbalan Menteri Kesihatan. Aku memang teragak-agak, pasal aku tak pasti boleh, disebabkan last minute request. Aku pun cuma, menolong kesinambungan sahaja, aku bukan Pegawai atau Setiausaha beliau. Tapi, atas dasar ingin membantu, aku pun mengorak langkah bertanya. Aku mulai dengan sms kepada salah seorang yang bekerja dengannya. Malangnya tiada jawapan. Akhirnya memandangkan rombongan yang meminta ini, akan pulang ke Korea, dan sanggup menunda penerbangan, akhirnya, aku ambil keputusan untuk menghubungi terus (bagi yang mengenali aku, memang tahu, perangai aku, paling tak suka cakap dalam telefon, aku lebih suka sms, mms. Kenapa? Entahlah, mungkin pasal aku pernah buat telemarketing lepas sekolah dulu, dan asyik kena sembur, kena maki dalam telefon, so aku pun phobia sampai sekarang).

Tapi kalau ber sms dengan aku pun, eloklah, habiskan ayat, jangan separuh-separuh. Susah aku nak reply, dan kalau aku pinjam sudut pandangan Jerman, orang yang menulis sms, sekejap-sekejap ni, dia tak plan betul2 apa nak cakap, dan it is not professional enough. Keras kan budaya Jerman...

So, inilah gambar Cinderella. Sebenarnya, appointment nak jumpa Timbalan Menteri adalah untuk memaklumkan kewujudan Cinderella Hospital. Kalau artikel aku tentang 'sketching gambar', aku minta dimudakan 10tahun - itu dalam gambar. Tapi, Cinderella Hospital akan betul-betul mudakan orang tersebut. Ini buktinya...


  Dari seorang yang 'kurang menarik' (takkan aku nak kata dia ni dulu hodoh lak) - kepada wajah dia sekarang ini. Hospital Cinderella ini di Korea. So, memang Pakar Surgeon dia, nak jumpa Timbalan Menteri, tapi rupa-rupanya, dia dah fly ke Korea masa appointment dipersetujui. Hampeh, penat je aku arrangekan. Tapi, bukan salah sape-sape. Persoalan misterius - kenapa pegawai yang aku sms tu tak jawap.... (nak election dah ni... sikap2 menyepi gini tak membantu bos dia, nasib baik aku kenal baik dgn Dato, terus jumpa direct). Ye lah, aku sms Pegawai hari Jumaat malam, sampai Ahad petang, senyap. Aku tanya Dato - Ahad petang tu juga, dan terus Dato setuju. Time Ahad petang tu, Surgeon dah g airport - flight sebelah malam. Tapi masa tu, aku tak tahu lagi Surgeon dah g airport.

  Anyway, thanks very much to Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin. Dia minta ke Parlimen, dan siap dengan lunch lagi. So, aku bersyukur la, dapat hidangan yang enak di Parlimen. Inilah gambar kami. Pergi juga, walaupun Surgeon tu takde..


  Dato Rosnah, amat busy hari tu, tapi masih sempat, jemput lunch bersama kami. Kesediaan dia berjumpa, last minute, amat bermakna. Inilah erti berkhidmat untuk rakyat. Tak taw la, berapa ramai lagi yang mesra rakyat macam beliau. So, gambar aku, Kak Ajie, Ms Angie dan Mr Lee. Aku doakan, semoga Datuk Rosnah akan terus maju didalam politik dan dilindungi Allah..

No comments:

Post a Comment