Sunday, October 21, 2012

PWTC - AMAN KAMPUS

   Semasa aku ke Sarawak, seperti biasa, aku memang agak keberatan, rasanya dah ditulis didalam artikel yang lepas-lepas. Kemudiannya, jadi terlebih seronok pulak.Tak sangka kebanyakan student semua senang dengan aku, mungkin pasal aku leh layan diaorang semua. Biasa la kan, aku pun macam budak-budak juga kadang-kadangnya..

   So, semasa di Sarawak lagi, dah dimaklumkan akan ada majlis perasmian ini, di PWTC - sebenarnya hotel sebelah PWTC tu, ape namanya, nama lama Pan Pac orang selalu panggil. Aku pun asalnya agak-agak musykil juga nak datang, bukan sombong, tapi segan. Memandangkan semua student-student tu ngam dengan aku, so aku pun datang la dinner tu...

   Semasa tunggu kedatangan DS Rosmah, meja sekejap penuh, sekejap kosong. Aku pun pelik juga. Kenapa la, VIP (aku pun duk meja VIP), ni macam chipsmore, sekejap ada, sekejap tak ada. Rupa-rupanya, pasal nak pastikan diaorang tu sambut DS Rosmah bila sampai nanti, sampai ada yang tengah minum, tengah borak terencat-rencat. Itu takpe lagi, tapi bila aku diberitahu (oleh informer aku) yang mereka yang semeja dengan aku ni, rupa2nya adalah pemimpin-pemimpin NGO yang meletak nama untuk AMAN KAMPUS (Logo mereka, kemana sahaja kami pergi, sape orangnya pun tak pasti...)

   Hampir je aku tersedak kat situ. Pasal ape, haram muka diaorang ni aku nampak masa kat Sarawak, aku yang kat sana sampai 2 minggu pun tak kenal bunian-bunian ni semua. Tetiba je, kt Dinner Hotel, muka masing-masing timbul, paling best, standby nak tunggu kereta DS Rosmah sampai (mark my word ye, kereta sampai taw, bukan orangnya - kalau orangnya, tunggu kat ballroom je la, dia lalu, salam la..., itu la yang aku buat pun, nak memenuhkan entrance ballroom tu buat apa..), but again, inilah MANUSIA *?*? !!!, tak kuasa nak menyebut akan sikap mereka-mereka ni. Cuma, kami yang sama2 mandi sungai berbuaya, duduk rumah panjang yang kat belakangnya ada kandang 'kerbau pendek', dah rapat, saling mengenali satu sama lain, semua pandang je - kerenah 'pemimpin-pemimpin bunian ni...'

   So, inilah aku.. bersama DS Rosmah masa majlis tu...



   Yang ini masa nak balik, so memang la jalan keluar sekali. Menghantar. Tapi masa dia datang, aku kat dalam Dewan, tunggu...



   See... kan senang kalau ikhlas.. tak payah nak senyum meleret... so sorry.. aku tak pandai mengampu dan tak bercita-cita nak berguru dengan sesapa pun untuk mengampu...


   Ini plak, aku memerhati, exco aku tengah bersalam dengan DS Rosmah. Aku rasa, elok kenal dia betul-betul, sebelum dengar propaganda.. biasalah, zaman ini penuh dengan fitnah, dan paling kelakar, fitnah datang dari sumber yang berimej warak. Macamana ye, matlamat menghalalkan fitnah... Apa pulak hukumnya bila 'orang berilmu' rasa, fitnah itu afdal bagi menegakkan haq. Macam mana pulak bila mengaibkan orang, itu bukan dosa gak ke.

   Baru je malam tadi, aku 'ceramah' sikit, masa lepak2 minum. Aku kata - kita kena jujur dalam berkata-kata. Pepatah Arab - kita dilahirkan dengan 2 telinga dan 1 mulut, makanya elok mendengar lebih dari bercakap. Lagipun, lidah itu lebih tajam dari mata pedang..

   Lagipun, menyampaikan tanpa mengetahui kebenaran itu, juga jadi agen penyebar, kalau cerita itu elok, takpe la jugak (walaupun tidak digalakkan), kalau mengaibkan, dapat dosa kering, free free jer...

   So, biarlah manusia nak berkata. Aku pernah berborak panjang (masa dinner AMAN KAMPUS - SERI PERDANA) dengan DS Rosmah, depan ramai (sampai trafik jam jalan carpet merah tu, pasal ramai 'bunian mengerumuni ke kereta', tapi pasal perkara yang aku borak itu penting, aku buat dek je, apa nak teragak-agak, kalau nawaitu kita jelas)...So, masa berborak itu, aku nampak kesungguhan dia...dan komitmen dia untuk negara. Tang ini, aku tak taw la berapa ramai yang nampak dan jujur dalam diri mereka....

  Moga Allah, bukakan hijab aqal mereka yang mudah terpesona dengan luaran (harfiah) dan moga mereka mampu melihat yang maknawy (yang tersirat) dengan manhaj yang jelas....













No comments:

Post a Comment