Friday, October 5, 2012

Perdana Leadership Foundation

Sebenarnya, selepas di PGPF untuk program Mother Superior Agnes, pada hari yang sama, aku shoot off terus ke Putrajaya. Yang kelakarnya, masa di PGPF, memang aku ada bersalam dengan Dato Badariah. Dia terkejut, bila tau aku kena MCkan event ni. Katanya - how did you get drag into this?, the best part, bila dia kata - aren't you supposed to see me...kwang kwang kwang... Aku ingatkan dia dah tahu yang aku kena MC, rupa-rupanya belum jelas..tapi selepas tu aku taw dia dah taw...


Pasti tahu kereta sape kan..Tun Mahathir p US, so masa aku p PLF, kereta ni ade, aku pun amik la gambar same. Berhajat, bila la nak dapat satu... Masa time ni, kitaorang memang dah menanti Dato Badariah. Ceritanya, masa aku tengah melayan, bergambar dengan Mother Superior tu, Afiq g tanya pada Dato, samada nak meeting di PGPF atau di PLF. Dia kata, di PLF, tu yang aku terus shoot denga Afiq ke Putrajaya...

Memandangkan kami sampai lebih awal dari Dato, so, berjalan-jalanlah kami...

Inilah dia, suka-suka aje. Kebetulan tengah duk pk ape nak buat. Last-last solat kat Bilik Solat PLF, terus duk kat situ, tapi lepas lama sangat, Afiq ajak p ke Library PLF. So disini..


Dapatlah aku melihat tulisan tangan Tun M, yang menjadi minat aku untuk tengok camane rupanya... Dan sempatlah belajar sikit dari Datin Latifah, akan macam mana minatnya Tun M ni dengan buku, dan juga bagaimana Tun M boleh membaca buku yang teramat boring. So, memang mental stamina Tun M ni luar biasa..


Inilah aku bersama Datin Latifah. Banyak aku dapat belajar, yang aku paling kagum kerajinan dia untuk memastikan semua khazanah negara (yang kat belakang aku ni) terpelihara. Sesungguhnya memang memerlukan komitmen yang tinggi. Tapi, Datin Latifah memang sangat sangat komited akan kerjanya, sampai pernah disebut oleh Dato Badariah - katanya - kenapalah teliti sangat nak menyusun semua ni, tapi inilah sifat setia Datin Latifah pada Tun M dan negara. Padanya, ini adalah Amanah, dan perlu dijaga untuk generasi akan datang....Insyallah, aku akan datang belajar lagi tentang khazanah ini semua...Dan untuk makluman, setiap kali barang belakang ni, siap dikemas, siap di tag, di label, dan di indexkan, akan datanglah koleksi baru untuk Datin Latifah selesaikan lagi. Beliau dah bekerja dengan Tun M, sejak tahun 1985 lagi, katanya, inilah dia semuanya, dan semua ni dalam ingatan dia, kalau ditanyakan oleh Tun M, dia mesti tahu kat mana barang tu, walaupun sebatang PEN. Well, just imagine, disiplin yang cukup tinggi...


Ini dia PEN, tapi ini bukanlah khazanah negara, ini adalah pen kegemaran Tun untuk dia menulis, dan pen ini memang sentiasa ada untuk Tun M pakai...

So, inilah cerita semasa kat PLF hari tu, waktu tu, ada pulak Imam Madinah datang, sebab tu Dato Badariah nak balik ke PLF dari KL, cuma, ditakdirkan, dia tak dapat hadir (esoknya, bila aku ke PLF semula - Dato Badariah minta maaf, dia ada perjumpaan dengan Tan Sri Norian Mai), well, memang Tan Sri adalah Pengerusi PGPF, so memandangkan dia ada hal dengan Dato Badariah, tak sempatlah Dato Badariah nak ke PLF petang tu. Aku pulak, tak amik peluang bergambar dengan Imam Madinah tu, tapi amik gambar dengan Reverend, silap2 karang, ada lak yang kutuk aku...Biasalah kan kat Malaysia ni. Sebenarnya, aku pun tak berapa yakin, nak ke Imam tu amik gambar, dulu masa aku kat Madinah, katanya ambil gambar tu haram..so nak buat macam mana....

Sempat juga jumpa Pn Zarina, GM PLF, bila dia tahu, aku MC kat PGPF, katanya boleh kat PLF pun, 19hb Oktober 2012 nanti...Eh....bukan ke aku ada tamu dari Korea...ermm.....terbusy pulak aku bulan ni eh....

No comments:

Post a Comment