Wednesday, October 17, 2012

Irkutsk - selepas turun dari Tasik Baykal


 Dalam perjalanan pulang ke England, ada satu waktu tersebut, aku ditetapkan untuk berziarah ke Tasik Baykal (bagi yang tak tahu, leh tengok dalam Wikipedia, dan peta dunia, dimana letaknya Tasik Baykal ini). Untuk sampai kesitu, aku kena ke Wilayah Irkutsk (dan sememangnya aku kena juga ke Irkutsk - kalau tidak melalui Irkutsk, aku tak boleh sampai ke Moscow, dan kalau tak sampai ke Moscow, aku tak boleh sampai ke London).

So, didalam perjalanan mengembara merentasi bumi Russia, ini macam-macam yang boleh berlaku. Kebetulan pada hari tersebut, aku bertembung dengan pelukis ini. Aku meminta dia melukiskan gambar aku, dan aku minta 'dimudakan' 10 tahun. Kelakarkan, aku pun tak terfikir akan sebut pada dia. So, bila dia mula lukis, dia bergurau, sambil berkata, memandangkan aku ni muda lagi, dia kena lukis seorang baby, dan baby itu adalah aku...

Aku tergelak juga, memang cekap aqal diaorang ni, mengolah kata-kata...


  Inilah gambar sketching yang dibuat. Tapi sketching ini melalui perjalanan yang panjang. Teramat panjang. Aku terpaksa membawa sketching ini, dari Irkutsk ke Moscow, dan kemudian ke London, dan pulang kerumah di Liverpool. Semasa aku terpaksa pindah dari Liverpool, dan belum mempunyai rumah baru, aku terpaksa menumpang di Stockholm, so sketching ini, ikut aku ke Stockholm, Sweden. Selepas itu, aku pulang semula ke England, dan kerana tempat baru aku belum lagi diconfirmkan, sekali lagi, aku meninggalkan England, menuju ke Jerman. Selagi aku tidak yakin ada tempat yang sesuai untuk aku letakkan. Aku akan membawanya bersama, kemana sahaja. Akhirnya, dengan izin Allah, bila aku ke Kuala Lumpur, aku bawa sekali, masih lagi bergulung. Bila gulungan dibuka, dihantarkan ke kedai bingkai gambar di Taman Melawati (bukan aku, ini dibuatkan oleh bondaku). Akhirnya, hasrat aku tercapai juga untuk memastikan sketching ini dalam keadaan terpelihara.

  Inilah kisah sekeping sketching sahaja... Kalau aku nak ceritakan benda-benda lain yang dihadiahkan, yang ditemukan, boleh tulis satu buku rasanya.... Aku memang kena ada rumah sendiri untuk dikhususkan semua barang-barang ini sebagai kenangan masa akan datang. Boleh la buat buat muzium ya, dengan tiket bayaran masuk...


No comments:

Post a Comment