Sunday, October 21, 2012

Dr. Surin Pitsuwan - HRH Raja Nazrin Shah (Lecture Series 2012)

The Role of Regional Networks In Humanitarian Aid


   Inilah program yang aku hadiri semalam. Program yang banyak memberi pendidikan pada aku. Tapi yang paling utama untuk aku nyatakan kekaguman aku kepada Dr Surin Pitsuwan yang merupakan mantan Menteri Luar Thailand. Sungguhpun dia graduan dari Harvard untuk PhDnya, dia tidak dibentuk dan dipengaruhi pemikiran yang bersifat orientalis, tetapi sebenarnya dia menjadi sangat oksidentalis. Ini yang aku nyatakan semasa berbual dimeja makan semasa lunch semalam.


   Inilah dia gambar tengah makan, asalnya aku makan sorang je, tapi lepas tu disertai oleh wakil dari Somalia dan dia menegur aku. Aku dapat juga bertemu dengan Datuk Patty Schubert, juga wakil UNHCR yang berada di Kosovo. Sajalah aku pun buka cerita macam mana aku pernah berada di sempadan Serbia dan juga sempadan Croatia, aku pun ada pengalaman sendiri juga walaupun tak pernah dalam misi keselamatan ataupun UNHCR (kwang kwang kwang...)

   Sebelum aku terlupa, aku puas hati dengan makan, dan kagum, semua staff fasih berbahasa Melayu, cuma ada 2 orang Melayu yang agak 'kasar perangainya'. Untuk sebuah hotel gemilang seperti Royale Chulan, pastinya aku merasa agak kurang wajar. Mungkin juga, mereka ini merasakan aku ni - cuma penonton je, so tak layak untuk melayan aku sgt. Berbanding dengan mereka yang bermata biru dan berambut perang. Tetapi, pekerja asing pulak yang lebih berhemah. Diaorang la yang ambil gambar aku ni. Tapi mungkin juga pressure kerja, menyebabkan sikap mereka yang begitu. Bercakap tentang penonton, well, aliran politik mereka, tak dapat aku ungkapkan, tetapi kalau mereka menyampah dengan aliran politik aku, nak juga aku ingatkan, yang funding yang mereka dapat selama ni, sape plak yang bagi. Tak payahlah nak cakap 'its our right to have it', kalau negara ni dah lingkup besok, right or without right, memang mengemis jugak nanti.

Dr Surin Pitsuwan - memang seorang yang articulate dan bagus ceramahnya. Dia mengenali Malaysia sepertimana dia mengenali daerah dan kampung disini seperti mana orang sini (ntah2 lagi elok dari rakyat negara ini sendiri), bila aku nyatakan, ada yang kata, dah memang dia Pengerusi AHA (berkaitan ASEAN) - sedih tul jugak dengar komen gitu. Tak semua orang yang ada jawatan tu rajin nak amik taw, ntah2 kampung belakang rumah pun, tak nak amik taw name ape. So, bila bercakap pasal ASEAN, dan dia boleh mengambil taw secara terperinci, ertinya dia ambil berat tanggunjawab dia. Bukan bermegah, berbangga = Aku ini So & So...., masalah la..so agak2 la pada yg kata tu. Nampak sangat penaakulan mereka itu agak singkat. 

Ntahlah, mungkin juga angle yang aku maksudkan dia tak dapat tangkap, so bukan salah dia. But, again, back to Dr Surin Pitsuwan. Aku akan pastikan next time, aku dapat dengar lagi ceramah dia. Dia ada quote Shakespeare, ada quote Buddhism dan Quranic verses (in Arabic okey..), much more sincere dari kes ceramah by non muslim politician kt Malaysia ni. Dr Surin's pronounciation pun very much like orang sini, when he says the word - Allah, or Insyallah, or even Alhamdulillah, it was so typical. Sampai orang boleh terfikir that he went to mengaji pondok. But he is the ex Minister of Foreign Affair.



I am sure, HRH Raja Dr Nazrin enjoyed the lecture himself. 

One thing, I have to comment, about the Doa (it was purely in English), makes it feel a bit weird. But, again, dari sudut mutasyabihat, aku rasa tak salah, cuma mental blok aku je rasa pelik. MC- he was good, kalau aku jadi MC time gini, memang aku rasa pressure giler...

No comments:

Post a Comment