Monday, October 29, 2012

Homme d'Affaires

Inilah kenangan semasa aku masih lagi menjadi Home d'Affaires bagi pihak Universiti di St. Petersburg, Moscow dan Hungary. Tidak mudah, tapi bila memikul tanggungjawab, merentas sehingga 3 Negara (Russia, Malaysia, Hungary) dan pada masa yang sama berurusan dengan semua negara ASEAN. Gosh, it was a nightmare. Siang dan Malam, sibuk, maklumlah perbezaan waktu...

Tetap, I am glad, I train my subordinate well. They learn, how to handle different cultures, they learn the correct way, dealing with varieties of cultures, mindset, no-nos, and of course communication and proper (universal) politeness. Something that one has to go through sendiri. Baru boleh faham. Excessively alert, reading body language sampailah eye movement....

So, kalau aku buat kursus besok, nantila aku maklumkan... it is interesting. Eye is the window to the soul. Aku tengok mata orang, aku dah tahu orang tu macam mana... (tak lah sempurna, tapi tahulah juga macam mana....), aku leh baca dari diri orang tu, melalui nada suara, melalui gerak tangan, samada dia jujur ataupun nak membelit... atau nak menpsycho... kwang kwang kwang... tapi aku pun nak kena belajar lagi nih....


No comments:

Post a Comment