Friday, October 5, 2012

Y2020

Y2020 panggil aku untuk bagi ucapan sebelum student ni semua ke Singapura. So, dengan penuh keengganan, aku pun pergilah. Sebenarnya aku dah pernah ke Dewan Rakan Muda ni dulu, kat Puchong, tapi ntah nape, petang tu, tak jumpa-jumpa, fed up sangat, akhirnya aku telefon Adam, dia minta aku tunggu kat IOI, dia datang...senangpun hidup aku..dah la nak berucap...Tapi, ucapan aku kali ni, aku puas hati...

Dalam pada itu, facilitator dari IKIP, datang all the way dari Pahang je yang ada. Dia pun tak sangka cuma aku dan dia je nak berucap, cuma aku sangat terharu bila dia kata - dia tak pernah dengar ucapan macam yang aku buat.... So, nantilah ye..aku coretkan kat blog ni...

Aku pun terharu akan kisah benar yang diceritakannya di Pahang, kisah seorang anak, yang selalu dimarahi oleh ibunya, sehinggalah budak tu meninggal, dan semasa dimaklumkan, ibunya langsung tak sedih, katanya anaknya itu tak boleh diharap, sehinggalah satu surat dari poket anaknya dibaca, akan kisah bahawa anaknya itu tidak pernah berhenti kerja semasa sekolah untuk menolong dia dan adik2nya.. Sewaktu diperiksa tin milo, ada duit RM2,000 untuk adiknya 2 orang, dan dibawah bantalnya ada lagi RM2,000 untuk ibunya...

Budak itu meninggal kemalangan motor, usianya baru 16tahun, dan sebenarnya setiap kali ibunya membebel, dia keluar rumah, bukan untuk menjadi budak jahat, tapi untuk bekerja, antaranya di bengkel, dan juga kedai-kedai.....Tragik sungguh, sampai facilitator tu pun kata, dia tak sanggup lagi berdepan keadaan macam tu. Ibu budak tersebut, bila dibacakan surat tu (oleh adik Allahyarham), dan melihat duit dalam tin milo tu, dia meraung....didakapnya Allahyarham...tapi nasi dah jadi bubur.....

Inilah gambar aku, cuma, agak agak blur...nak buat camane kan....

Tajuk ucapan aku ialah

Siapa Kita di Mata Dunia

Aku mulai dengan bidalan -
Bila Kucing Tidak Bergigi, Maka Kucing Menari-Nari. 

Disusuli dengan 3 Scenario, dan aku bertanya lalu aku menjawapnya semula....



No comments:

Post a Comment