Monday, October 15, 2012

Düsseldorf

Düsseldorf adalah antara tempat pertama aku kenali di Jerman selain dari Koln. Aku sentiasa suka datang ke sini kerana suasananya agak berbeza. Lebih bersifat kemasyarakatan. Inilah takdir kan, aku memang tak pernah ke Bonn, atau Frankfurt, walaupun ada kawan disana. 




So, inilah suasana pasar pagi dihari minggu. Aku sempat la beli beberapa barang sebelum balik semula ke London. Masa time ni, memang aku boring-boring ke, aku akan ke Jerman, time tu murah dan tak jauh. Lagipun, aku rasa lebih diterima di Jerman dari di England. Kenapa? Pasal rakan-rakan Jerman lebih ikhlas berbanding yang di UK. Walaupun rakan-rakan Jerman ini agak pedas sikit (budaya menegur yang agak2 terlampau) tapi lebih teratur dan lebih jujur. Peringkat awal, kalau tak biasa memang susah la. Tapi lepas baik, mereka akan lebih mesra berbanding dengan British. Aku tak prejudis tapi, inilah hakikat.. 

Sapa-sapa yang nak memahami budaya ini dari kacamata Malaysia, leh datang kaunseling dengan aku. Pasal aku tahu, ramai yang tersekat bila berdialog. Pasal, angle dan perspektif mereka dan kita berbeza. 


Masih aku ingat lagi, akan seorang rakan Malaysia aku, yang bersungguh-sungguh nak ke German dan England untuk close sales bagi kilangnya di Semenyih. Masa tengah meeting kat sana (awal pagi di Malaysia - aku tengah tidur), berbunyi la handphone aku. Rupa-rupanya dia nak tahu makna BENELUX. Dalam mengantuk tu aku, tanya, dia tengah buat apa, rupanya dalam meeting. Sempat lagi call aku tanya. Aku pun kata - BENELUX tu gabungan 3 Negara


Belgium - Netherland dan Luxembourg. Well, ada banyak beza antara orang yang pernah duk sana, dengan orang yang bercuti. Inilah yang aku maksudkan masa aku kata kat dia, dia belum bersedia nak pergi bermeeting kat sana (bukan aku kata dia tak boleh berjaya, cuma dia belum pernah masuk dalam environment tu, tak pernah merasa sepak terajang orang sana lagi). Bertanya pada aku, memang aku tak kisah, aku boleh share, tapi takkan sama dengan pengalaman sendiri.


Tapi disebabkan dia berkeras nak pergi, aku katakan, aku bagi dia 70% success rate di UK, tapi aku kata aku cuma boleh bagi dalam 30% je di German. Aku kata, boleh speaking English pun, belum tentu boleh memahami pemikiran British. Ini nak cakap English dalam meeting di Jerman. lagi payah nak seal agreement. 


Betul juga, akhirnya dia terpaksa akur. Dia dapat yakinkan client di UK, tapi German bagi tempoh dia buktikan dulu produk dia. To make it short. Akhirnya kilang dia kat Semenyih, tak tahan lagi. Pasal kerenah Jerman. So, deal itu ter cut off. Akhirnya dia terpaksa membawa diri, bekerja di Temasik (Singapura la tu).


Sape-sape yang nak deal kat Negara2 belah sana. Feel free to ask me.. 

No comments:

Post a Comment