Tuesday, March 15, 2011

Shi Ra Ka Wa Gou

Melihat kembali akan gambar sewaktu aku di Shi Ra Ka Wa Gou, aku masih ingat akan perjalanan yang perlu ditempuhi, dengan kereta, melalui lereng bukit, dan terowong-terowong yang tidak terkata banyaknya..

Namun setelah aku melihat akan perkampungan yang berada dibawah bukit tersebut, aku merasa syukur dan takjub akan keindahan alam, dan bagaimana manusia berjaya mengadunkan keindahan ciptaan Tuhan dengan teknologi moden. Untuk itu, aku rasa bersalah, bila isu reaktor nuklear diwar-warkan, sedangkan selama ini, apa yang telah Jepun pelihara bagi memastikan alam sekitar terpelihara seperti gambar dibawah, mungkin tidak sampai kepihak luar. Perkampungan dibawah adalah sebuah perkampungan moden, yang kelihatan unik kerana binaan rumahnya adalah tradisional. Aku juga merasa amat kagum, bila mengetahui, bahawa rumah tersebut adalah rumah kediaman petani-petani yang bersawah padi dipersekitarannya..

Ini adalah antara tempat yang membuatkan aku ingin pergi ke Jepun semula. Ia cukup indah dan tenang... Moga Tsunami yang melanda, tidak menghapuskan semua keindahan ini..

No comments:

Post a Comment