Monday, March 28, 2011

Naga

Sewaktu Tattoo ini dibuat, aku hanya terfikir, mahukan gambar harimau, tapi memandangkan template untuk Harimau tak ada, kenalah terima Naga yang ini.

Kalau ikut tarikh lahir, aku, sebenarnya aku ini, Harimau, dan bukan harimau biasa, diantara semua elemen-elemen yang ada. Ikut Kalendar yang ada 12 binatang, Harimau merupakan Raja di Darat, dan Naga pulak Raja di Angkasa. So, kalau ikutkan kepada 'territorial rights', Naga & Harimau tak boleh bertemu, hendak lagi kalau bekerja dalam satu pejabat. Paling panas, kalau seorang itu bos, seorang lagi pekerja, memang hari-hari boleh bergaduh.

Bagi yang agak 'kelam' & 'keliru', tentang tarikh lahir ini. Aku selalu berijtihad, yang sebenarnya, elemen-elemen ini, tiada kesamaan, tiada hubung kait dengan 'menilik nasib', tapi sebenarnya lebih memahami akan personali & sikap. Jadi, aku selalu juga bantah, bagi orang yang tetiba nak bagi ceramah ugama berdasarkan pada pandangan 'jumud' dia tentang tarikh lahir ini. Aku melihat dari sudut sains, iaitu, meletakkan 'kategori' yang sebenar akan diri seseorang itu, dengan sebenar-benarnya. Kalau dalam cerita 'polis' yang berkaitan dengan jenayah, polis pun akan buat, 'profiling' tentang orang tu. Jadi, pada aku, tarikh lahir ini sebenarnya adalah profiling. Jadi adalah amat rugi, bila 'tamadun membaca tarikh lahir ini' yang dah berusia 5,000 tahun, ditolak tepi, atas kejumudan tafsir, yang menyebabkan kerugian ilmu menganalisa manusia. Jadi kita akan bergantung kepada seorang Psychologist & Sociologist untuk mengenali manusia dan masyarakat.

Tak tahu pula, aku akan sikap kebergantungan kepada profesional lain, kalau benda dan perkara asas itu boleh kita buat sendiri, makanya buat lah sendiri dulu. Kalau sikit-sikit pun nak rujuk, then, itu adalah teramat manja pada pengamatan ku. Budaya aku semasa di Jerman & Russia, ialah belajar, dan mencari ilmu. Bila mendepani persoalan & masalah, selesaikan dulu, jangan terlalu cepat untuk mencari 'profesional' yang belum tentu ada pada waktu tersebut.

Jadi persoalan pokok disini, ialah terjahan perkara 'hukum' yang akan menyebabkan kita terpinggir dari memahami ilmu itu seperti yang telah dimaktubkan, disebabkan sesetengah pihak yang menghukum, mereka lebih faham, sedangkan pihak tersebut pun, tidak memahami akannya sedalam-dalamnya.

Contohnya - Minyak wangi beralkohol. Dulu-dulu ramai 'pengeluar hukum' yang semberono duk kata haram, alasannya najis. Jadi aku selalu provoke minda diaorang, dengan bertanya - habis tu cuka macam mana? Kan dalam tempoh tertentu dia jadi haram, lepas tu jadi cuka semula. Dia setuju, tapi yang membingungkan orang sebegini juga yang kata, jangan halalkan yang haram. Habis tu, aku kata, cuka tu kan dari haram lepas tu jadi halal semula. Selepas aku menggunakan analogi cuka, aku bertanya lagi pada 'pengeluar hukum', pernah pergi jumpa doktor, katanya pernah, pernah kena suntikan, katanya pernah, habis tu, yang kena sapu kapas sebelum kena injek tu, bukan alkohol ke? Yang itu boleh pulak jadi halal. So, katanya, bukan untuk diminum. Maka, aku jawab lagi, sape pulak yang kata minyak wangin beralkohol itu untuk diminum, minyak masak pun orang tak minum, takkan minyak wangi orang nak minum.

Orang orang yang 'kelam' & 'keliru' ginilah yang selalu meletihkan aku. Masalahnya, diaorang ini juga yang menjadi 'profesional' untuk 'rujukan'. Dimana kebergantungan akal, sekiranya mereka ini semberono, kerana tiada kemampuan untuk melihat 'yang terhijab & terlindung'. Apakah Islam itu bersifat superficial, dan mementingkan isu ranting, makanya perkara pokok, dan berat, tersisih. Setahu aku, Al-Quran itu sendiri bersifat mukjizat maknawy, iaitu mukjizat yang memerlukan kekuatan aqal untuk menghargai kemukjizatan tersebut. Kenapa pulak ada 'profesional' hari ini, tidak memanfaatkan kekuatan aqal mereka sepertimana yang dituntut?

Perkata paling jumud & kalut. Mengikut sejarah (yang aku tak ingat bila), tapi sewaktu kewujudan tenaga elektrik. Terdapat segolongan ulamat Mekah yang menentangnya, katanya, elektrik itu asasnya adalah api, dan itu adalah unsur Iblis, maka hukumnya adalah Haram. Mungkin mereka terlupa, barangkali, yang Lilin yang dinyalakan waktu malam itu, bukan pun berunsur api, tapi adalah api yang sebenar-benarnya. Yang itu boleh pula menjadi Halal. Persoalan yang bermain difikiran ku? Bagaimana caranya mereka ini, 'mengkaji, apakah melalui lembaran buku dan kertas, melalui pembacaan, yang tidak mencakupi keseluruhan ruang lingkup ilmu berkaitan, tetapi disebabkan lesen 'profesional' mereka, maka, hukum tersebut perlu dipatuhi. Wajib. sekiranya tidak, jatuh berdosa.

Peribahasa Melayu yang aku cukup suka gunakan bila bagi ceramah ' Janganlah kita jadi Pandai yang tidak boleh diikut, dan Bodoh yang tidak boleh diAjar'. Bukan untuk pendengar ceramah aku, tetapi untuk diri aku sendiri supaya ingat untuk sentiasa tawaduk & merendah diri. Masalahnya 'profesional hukum' ni, amat payah aku nak tengok tawaduk diaorang.

Seperkara lagi - Halam & Haram, seingat aku adalah Milik Allah, apa yang diantara keduanya itu, merupakan kontemporari yang boleh ditentu pakai oleh manusia... Dulu Alkohol Minyak Wangi itu ditafsir Haram. Ulama Mesir menghukumkan Harus kerana Alkohol itu membunuh Kuman. Aku di Mekah, masih lagi perkara, Alkohol itu Haram. Seperti yang aku nyatakan, Halal & Haram itu Milik Allah, siapalah kita yang suka-suka meletakkan hukum, sehingga masyarakat jadi keliru. Kebenaran itu tetap ada. Alkohol membunuh kuman. Jadi, tak boleh lah haram, kalau makruh dlm minyak wangi mungkin aku boleh lagi terima. Al-Quran tidak menolak dan menafikan Sains.. (Huru-haralah jadinya bila Hak Allah, dihakmilik kan oleh 'profesional hukum' ini...) Tak berdosa ke diaorang ni, atau diaorng merasa, diri mereka itu juga adalah maksum..?

2 comments: