Friday, March 18, 2011

Bratsk University

Aku masih ingat sewaktu dijemput untuk masuk, aku serba-salah, pasal aku tahu budaya belajar. "jangan gangu pelajar", walaupun kita ini tetamu dari jauh. Berlainan dengan kita disini, pelajar boleh keluar kelas untuk mengalu-alukan pelawat. Jadi, budaya menghargai ilmu itu sangat penting, bagi mereka. Teringat pula aku akan kisah di Jepun, dimana polis menolong seorang pelajar untuk menaiki kereta polis (dengan siren), semata-mata untuk memastikan pelajar tersebut, tidak lewat untuk peperiksaan, disebabkan oleh kesesakan lalulintas yang luar biasa pada waktu itu. Aku terfikir, bagaimana kita disini barangkali?

Ini gambar dari PostCard yang diberikan kepada ku. Aku selalu berjalan-jalan disini pada malam hari dengan Pasya. Kami akan bercerita panjang sepanjang perjalanan, dalam sejuk. Selalunya bila sampai didepan Universiti ini, kami akan lihat ke puncaknya, untuk mengetahui suhu pada waktu tersebut. Jadi, kita tahulah sesejuk mana bandar Bratsk hari tu.

Didalam aku tidak bersedia untuk berbuat apa-apa. Seorang pelajar 'nakal' di Universiti itu, menjemput aku masuk ke kelasnya, dan bertemu dengan guru bahasa Inggerisnya. Sampai hari ini, aku tidak lupa akan 'keterkejutan pensyarah tersebut'. Memang waktu tu, accent British aku terlalu kuat. Jadi memang tak boleh nak buat apa... Akhirnya, aku ada sesi temu ramah dengan pelajar tersebut. Thanks Misya, kerana jemput aku masuk dalam kelas..

No comments:

Post a Comment