Tuesday, March 15, 2011

Lord Mayor of Liverpool

Tak banyak yang aku nak cerita. Cuma aku leh kata, aku kagum dengan cara penyampai ucapan orang putih ni. Dia akan relate banyak benda. Semasa aku dipanggil untuk hadir majlis dengan beliau (yang aku teramat liat nak datang waktu tu, sebab tu aku pakai sempoi sesangat). Aku tak jangka dia akan memberikan ucapan yang menarik. Lagipun, diakan Datuk Bandar, bukannya orang politik. Dia sempat sebut pasal lampu gantung (chandelier) yang ada kat tengah-tengah ruang makan tu. Katanya - setiap kali lampu tersebut diturunkan untuk dibersihkan, dan kemudian dipasang semula, pasti akan ada skru yang tercicir. Aku pun mendongak ke atas. Memang besar gila lampu tu. So, aku pun gelabah juga, takut kekurangan skru akan menyebabkan lampu tu jatuh kat atas aku. Kelakar juga waktu tu.

Selain dari pasal lampu tu, di tempat dewan makan, ada satu kerusi, diperuntukkan untuk Queen. Tapi rasanya, dah bertahun kerusi tu kosong pasal aku rasa, dia dah lama tak datang jenguk Liverpool ni.

Yang paling aku kagum ialah bila penjaga pintu berdiri tegak, layan semua termasuk lah aku yang teramat sempoi ni. Seperti biasa, sape-sape yang aku rasa nak interview, aku akan selamba je interview, dan paling aku respect, penjaga pintu (dengan full uniformnya, denga tegak berdiri, jawab semua soalan aku, dan setiap ayat, akan disudahi dengan perkataan 'SIR'). So, tak lah aku ni dijajahkan. Mat Salleh yang panggil aku Sir, dan bukan sebaliknya.

Daun pintu hanya akan dibuka sebelah sahaja (yang sebelah kanan). Tahu kenapa?

No comments:

Post a Comment