Wednesday, July 4, 2012

Pangkalan Udara Kuching - 10hb Jun 2012

Gambar tengah kepenatan menunggu, jadi atau tidak naik C130, ke Subang. Duduk bersama aku adalah Bayang, dan didepan aku Nelson. Diaorang lah yang mengajar aku memahami budaya masyarakat Iban khususnya dan Sarawak amnya. Sungguhpun aku kelahiran Sabah, tapi aku tak reti apa pun tentang Malaysia Timur. Memang fail. Gambar ni pulak diambil oleh bakal 'YB', memang aku tak perasan bila dia klik kamera.

Baju yang ku pakai, dah tengok, faham sendiri ya. Aku cuma pemerhati. Nawaitu suci lagi luhur. Untuk Negara. Seronok berbicara dengan Bayang, pelajar USM Bidang Sejarah. Cuma waktu berdiskusi dengan dia di Setapak sebelum dia balik Pulau Pinang. Aku kata, bolehkan dia 'berpisah' dari kecenderungan politik semasa mengkaji sejarah? Inilah menyebabkan, aku kata, interpretasi ada pelbagai, kerana, manusia itu tidak ma'sum....

No comments:

Post a Comment