Thursday, February 23, 2012

One Moment in Time (Whitney Houston)


Semasa aku mendengar berita akan beliau, menghembuskan nafas yang terakhir, ia memang mengejutkan. Pada usia yang cukup muda, dan berkerjaya. Bagaimanapun, apa yang ingin aku coretkan disini, ialah tentang lagu-lagunya. Aku membesar, mendengar lagu-lagu beliau, antara yang tak mungkin dilupakan ialah, Greatest Love of All, One Moment in Time, dan juga duet bersama Mariah Carey - When You Believe. When You Believe, memang menjadi kenangan buat aku dan Alex, Alex kini akhirnya, dari Cheras, kini membina kehidupan bersama isterinya, di Taiwan. Aku kagum akan semangat juang Alex semasa dia meninggalkan Malaysia dan pergi ke Australia. Rupa-rupanya, permulaan kami adalah sama, dia ke Australia, manakala aku ke Eropah. Kami berdua melalui kepayahan yang teramat pada waktu tersebut. Lagu ini kami dengar bersama didalam kereta Kancil ku pada waktu tersebut sambil berkongsi pengalaman yang telah kami tempuhi dan bakal lalui, selepas teh tarik, didepan pagar didepan condo Miharja, dimana dia duduk bersama adik perempuannya buat sementara, sebelum kami berlepas semula ke destinasi masing-masing. Sudah hampir 16 tahun rupa-rupanya..

Padaku, lagu lagu Whitney, banyak memberi inspirasi, dan juga dorongan. Lagu One Moment in Time, sememangnya menjadi 'peneguh jiwa' buat ku, kerana maksud, dan juga penyampaiannya. Hanya 2 sahaja lagu sebegini yang aku suka, iaitu, One Moment in Time, dan Power of Dream (Celine Dion). Setiap kali aku mendengar akan lagu ini, aku sentiasa teruja dengan semangat yang sampai dengan lagu ini. Malahan pada tika aku sedang menulis blog ini pun, aku sedang mendengarkan lagu One Moment in Time.

Lagu ini, kali pertama aku mendengarkannya, ialah selepas aku membeli radio kecil rasa-rasanya sebelum menaiki cable car ke Pulau Sentosa, Singapura. Aku mendengarkan lagu ini semasa mencuba radio kecil tersebut, semasa meneropong akan Lautan dihadapan Pulau Sentosa. Pada waktu tersebut, aku baru berumur 14tahun, ke Singapura bersama teman-teman sekolah, beramai-ramai, masih aku ingat lagi filem Beetle Juice yang aku tonton disana, dan kami terperangkap dengan penjaga stesen MRT Dhoby Ghaut Singapore kerana salah membeli tiket, kami terpaksa berkeras dengan pengawal stesen bahawa kami adalah warga dari Malaysia, dan perlu dilepaskan kerana merupakan rakyat asing, fikir-fikir balik, memang dari time tu lagi, aku dah ada sifat memberontak. Kami pada waktu tersebut, tinggal di No 1, Orchard Road Singapore, iaitu, YMCA, iaitu Young Men Christian Association Hostel. Aku masih ingat lagi, kena marah dengan ayahku, kerana tidak memaklumkan dia, bila aku telah kembali semula ke Kuala Lumpur, selepas ber'kecoh-kecohan' di Singapore. Agaknya, pasal aku beranggapan yang Singapore tu tak lah jauh mana. Masa pergi, memang aku maklumkan, kalau tidak macam mana aku nak dapat duit belanja kat Singapore tu. So, memang salah aku la, tak terfikir langsung, pada aku, dah selamat sampai KL, abis citer.

Seperkara lagi, ialah apabila aku mendarat di Amerika Syarikat pada pertama kalinya, lagu ini terngiang-ngiang ditelingaku. Mungkin, aku merasakan, akhirnya aku sampai juga ke Negara dimana lahirnya lagu ini. Didalam pesawat American Airways, yang sedang melayang-layang diudara, dan aku melihat keluar melalui tingkap, aku melihat bumi Amerika buat pertama kalinya, dan serta merta, lagu ini bermain difikiran. Mengapa, aku pun tak tahu.. 'Feeling' yang amat berbeza berbanding dengan semasa aku mendarat di London, of course, mendarat di Jeddah, mendarat di Moscow, turut memberikan 'feel' yang berbeza dan tersendiri.

Sehubungan dengan 'ketiadaan' beliau lagi, semoga beliau, Whitney, 'Rest in Peace'.

Meminjam kata-kata Queen Elizabeth, semasa aku melihat pengkebumian Queen Mother, di London, kata-katanya ialah
" We can be sad for she has died, yet, we can be happy for she has lived "

For you, Whitney, I am sad for you have died, yet, I can be happy for the music you left behind...


"One Moment In Time"

Each day I live
I want to be
A day to give
The best of me
I'm only one
But not alone
My finest day
Is yet unknown

I broke my heart
Fought every gain
To taste the sweet
I face the pain
I rise and fall
Yet through it all
This much remains

I want one moment in time
When I'm more than I thought I could be
When all of my dreams are a heartbeat away
And the answers are all up to me
Give me one moment in time
When I'm racing with destiny
Then in that one moment of time
I will feel
I will feel eternity

I've lived to be
The very best
I want it all
No time for less
I've laid the plans
Now lay the chance
Here in my hands

Give me one moment in time
When I'm more than I thought I could be
When all of my dreams are a heartbeat away
And the answers are all up to me
Give me one moment in time
When I'm racing with destiny
Then in that one moment of time
I will feel
I will feel eternity

You're a winner for a lifetime
If you seize that one moment in time
Make it shine

Give me one moment in time
When I'm more than I thought I could be
When all of my dreams are a heartbeat away
And the answers are all up to me
Give me one moment in time
When I'm racing with destiny
Then in that one moment of time
I will be
I will be
I will be free
I will be
I will be free


Yes, Whitney, now you are free...























No comments:

Post a Comment