Saturday, April 2, 2011

London Underground

Peta yang selalu menyelamatkan aku setiap kali aku kat London. Pelik juga, sampai sekarang pun, aku masih memerlukan peta ini. Mungkin sikap acuh tak acuh aku sendiri, memandangkan peta ni diberi free...

 Manalah aku boleh lupa Stesen Chalfont & Latimer, stesen yang paling dekat dengan rumah aku dulu. Yang ini kat Barat London. Aku sendiri tak begitu biasa dengan belah-belah East London. Tapi rasanya tempat ni popular dengan kebanyakkan Malaysian, pasal ada University UEL, kat situ. Jadi, aku pun, tak leh komen apa-apa pasal aku tak mahir. Yang aku tahu, dari tempat aku, terus p Central London, carilah apa nak cari kat sana. Last sekali, aku mesti pergi Station Angel, untuk makan kat Gallipolli. Masa dulu-dulu, kedainya cuma satu, tapi masa aku p yang paling terkini, dah ada 3. Memang orang sana kuat makan kot...


 Line Merah, line apa ye tak ingat plak, Tapi kalau aku tengok map kat atas tu aku mesti ingat punya...


Pemandangan yang cukup biasa aku tempuhi setiap hari masa duk kat sana. Macam zaman dulu dulu juga. Sebab tu aku tak begitu kagum dengan undergroundnya. Ada yang melahirkan rasa kagum mereka, katanya hebat. Tapi aku rasa, yang kat sini lagi canggih. Tapi biasalah, orang kita, biasa melihat hanya yang indah ditempat orang, sampai sanggup menafikan kebenaran disebelah tempat sendiri.
Juga pemandangan yang cukup biasa. Masih aku ingat, sewaktu aku duduk kat sana, aku ada 2 jenis keretapi. Satu yang underground kat atas tadi, kemudian yang besar sikit. Gambar yang ini, lebih kurang macam keretapi besar tu, tapi sebenarnya yang kecil juga. Aku sentiasa ingat, pasal kalau tercicir yang besar kena lah menunggu lama untuk yang besar lagi datang semula kat stesen...

No comments:

Post a Comment