Tuesday, April 26, 2011

Hari Paskah

Sewaktu aku pergi ke Filipina, untuk melihat dengan mata sendiri, bagaimana penganut Katolik menyalib diri mereka, dan diletakkan ditengah panas. Aku bernasib baik, kerana mendapat izin dari Tentera yang berkawal, untuk naik ke Bukit tersebut. Gambar disebelah kiri adalah gambar orang yang menanti untuk disalib. Aku berada dibahagian kepalanya. Aku melihat sendiri bagaimana paku tersebut menembusi telapak tangannya.

Aku masih ingat lagi bagaimana penat aku waktu sampai disitu. Ia adalah perjalanan yang cukup pantas, kerana pada malam sebelumnya, aku hadir Kenduri Doa Selamat & Bacaan Yassin, di Putrajaya, dan kemudiannya aku singgah di Cheras, untuk duduk minum. Kemudian aku terus pulang, sampai dirumah sekitar jam 1 pagi, dan terus mengemas barang, menunggu teksi untuk menjemput ku ke LCCT. Teksi hadir tepat jam 3 pagi, dan seterusnya aku sampai di LCCT & naik kapalterbang.

Ini adalah kali pertama aku ke Filipina, perjalanan yang sepatutnya dibuat lama dulu. Aku gemar melihat perkara yang berlaku, itu betul-betul menyaksikannya. Memandangkan aku berada di Malaysia, dan Filipina pun tidaklah jauh mana, aku terus menempah tiket Air Asia, Aku juga bernasib baik kerana - dapat tiket harga promosi.

Aku mengganggap ini semua adalah, menguji dan mengasah kemahiran aku. Seperti biasa, aku tak buat 'kajian mendalam' berapa jauh bukit tempat orang disalib ini dari airport, dan macammana nak ke sana. Aku cuma tahu, aku ada bilik, dan aku dah booking orang hotel jemput aku. Orang hotel pun tak tahu aku sebenarnya nak tengok bukit Santa Lucia ini.

Cabaran ini memang menarik. Turun sahaja dari pesawat, aku berdepan dengan imigresen yang 'memenatkan' aku. Selesai aje aku 'meyakinkan mereka' (juga terimakasih pada pengalaman aku yang lepas-lepas, aku dapat settle cepat dgn mereka), aku meluru keluar, dan pekerja hotel dah menunggu. Bila dah dalam kereta, baru aku cakap, aku nak pergi tengok orang kena salib. Memang dia pening sekejap. Tapi, dia juga ada experience. Dia uruskan sampai aku tiba di Bali - Bago (memang dia pecut gila ke sana) - kerana penyaliban akan berhenti jam 3 petang, dan aku sampai ke Filipina (buat pertama kali dalam hidup aku ni, dah jam 12.30 tengahari (itupun pasal kena tahan kat imigresen, kalau tidak takde la kejar masa sangat)...

Sampai di Bali Bago, aku turun, dan melihat ramai sedang angkat sumpah didepan gereja. Jalan penuh dengan percikan darah. Dari bandar SM sampai ke Bali Bago.  Di gereja, ada khutbah, yang aku tak faham. Tapi melihat yang tengah mengangkat sumpah dengan badan berdarah-darah, dah cukup buat aku ngeri, tapi biasalah aku ni, dah ngeri pun berkeras juga nak ke Santa Lucia...

Sampai juga - sepupu pada pekerja hotel tu. Dia tengah mengayuh beca. Kata pekerja hotel tu, jalan sesak, dan kereta tak akan dapat sampai ke atas bukit tu. Jadi aku pun, terus melompat masuk beca. Dalam hati aku kata, dapat tengok sorang pun jadilah...Tak sia-sia aku datang dari Kuala Lumpur.. Beca dipanggil - PADJAK. Aku naik PADJAK lah ni..Dia lalu celah-celah BARANGAY (cakapnya orang sini - kampung setinggan ). Aku lalu celah - celah kampung tu. Ada la sorang budak, yang berpaut kuat pada beca tu, nak minta duit. Aku memang kesian, tapi aku tak boleh nak bagi, pasal itu menggalakkan dia buat kerja bahaya ni. Dia baru umur 6 tahun. Tapi mak bapa dia entah kat mana....

Selepas lalu lorong-lorong ni semua (memang happening betul, jantung aku berdegup kencang, tapi aku bukan panik apa2, Cuma memang aku tahu aku dah dekat nak sampai, menyaksikan sesuatu - koleksi pengalaman mengembara aku akan bertambah..),...masuk semula ke jalan besar. Terlihatlah aku akan pelancong pelancong Amerika, dan lain-lain... (sempat juga aku puji diri aku sendiri - terdetik dihati ku - pandai juga aku pilih laluan dan orang untuk menyelaraskan aku, tanpa ada pemandu pelancong, kalau tidak memang kandas juga aku...dengan kali pertama jejakkan kaki pun, aku mampu sampai sama ketibaaan dengan pelancong-pelancong mewah yang diaturkan agency ini)...

Sampai di satu tempat macam padang, dengan penuh kepayahan memberi penerangan (perkara biasa bagi seorang pengembara macam aku) - penarik beca tu kata, dia cuma boleh hantar sampai setakat ini, tapi aku kena jalan kaki...sampai ke kaki bukit, dan kalau nak tengok dari dekat, ada 2 rintangan. pertama aku kena panjat bukit tu, kedua - aku kena berjaya yakinkan security keselamatan yang berkawal, kenapa aku layak untuk naik...aku bukan orang penting, reporter pun bukan... Nasib baik aku faham apa dia cakap...Tapi aku memang terkenal degil dan takkan mengalah...Aku berlari (padahal aku pun tak pasti arah aku tu betul ke tidak, nasib baik betul)...aku jumpa juga bukit tu...Aku memang tak puas hati pasal ramai orang berkerumun...ada gallery, tapi dah penuh dengan reporter satu dunia dan pelancong...Aku tak datang dari KL, dengan tak cukup tidurnya...hanya untuk tgk dari jarak jauh, aku dahlah pakai compact kamera bukan ada zoom pun, lepas tu aku takde teropong...

Alhamdulillah - orang berusaha, takkan sia-sia..Aku gunakan logik, semua orang duk tgk depan (mengadap orang-orang yang disalib), Aku kata, baik aku pergi belakang bukit, kalau dapat panjat naik, memang aku akan panjat.... Aku pun lagi sekali  berlari ke belakang bukit (bayangkan dengan penat dari malam sebelumnya, dengan bergaduh di airport, dengan juga kali pertama dengan sekeliling, aku main selamba je macam dah biasa...) Cuaca teramat panas, orang keliling cakap ape benda ntah, aku pun tak faham..Tapi aku tetap nak naik bukit tu..Aku akhirnya sampai juga kat belakang bukit tu...

Gambarnya (atas sebelah kiri), ada juga orang disitu, dia adalah anggota tentera yang berkawal. Dia yang ambilkan gambar aku ini. Mulanya dia larang aku masuk belakang bukit, selepas dia dengar aku cakap, aku menunggu dah bertahun-tahun nak tengok benda ni dengan mata kepala aku sendiri, dan aku tak sempat berehat ape benda pun. Turun pesawat terus pecut ke bukit ni. Dia bagi kebenaran aku panjat bukit. Akhirnya dia dan anggota se-rejimennnya jadi kawan aku  sekarang...

Buktinya..dapatlah aku ambil gambar jarak dekat - dari angle kepala orang yang nak dipaku telapak tanngannya.. Hebat la juga aku kakakaka..... - National Geographic pun kena duk kat Gallery je dengan zoom panjang diaorang...

Seronok - kata orang kampung aku 'adrenalin high'... memang thrill, pergi tempat (negara plak tu - yang turun pesawat je, segala - galanya benda baru buat kita...) dan terus pecut ke tempat dan kena berlari, berunding, cepat fikir ruang kat mana dan peluang yang ada...Phewww best..(bila dah selesai la....dengan selamat...) Mungkin sebab tu aku dah syok mengembara macam ni. Aku tak minat melancong dah... Cara adventure macam ni lagi best.... A Man Got to Be A Man....

1 comment: