Thursday, May 10, 2012

Manusia yang pelbagai..

Selesai menghadiri Kuala Lumpur War Crime Tribunal (Yayasan Al Bukhary), aku duduk bersama sama dengan warga Kelab Che Det (KCD). Kebetulan waktu tersebut, masuklah Sasterawan Negara, di kedai mamak, KTM tersebut. Tapi apa yang aku ingin coretkan disini ialah...

S/U KCD menyebut akan apa yang berlaku pada hari ini. Seperti biasa, aku hadir lewat petang, pasal aku memang tak dapat nak datang awal (iyelah kan, sebab gitu, kalau awal, mesti dah sampai pagi, lebih2 lagi dapat plak makan free) tetapi memandangkan aku tak ada 'kemampuan' untuk sampai pagi, dpt tgk hujung hujung pun jadilah..

Kejadian yang berlaku tadi, ialah - warga Kazakh yang menerjah masuk kerana ingin mendapat sokongan Tun M untuk ahli keluarganya yang nak belajar disini. Yang paling aku musykil ialah kenapa, nak datang belajar di Malaysia perlu surat sokongan. Setahu aku perkara sebegini tak pernah terdengar akan kejadiannya pun.

Aku lalu mengingatkan semula, semasa mengikut program Jelajah Aman Kampus (dimana aku, dibawa terus ke Perlis dan Pulau Pinang), aku dimaklumkan, rombongan konvoi kami, ada seorang pelajar dalam bas (aku duk dalam kereta) yang berasal dari sana, dan kini menuntut di UNIKL. Jadi, kalau dia tak ada masalah, kenapa ada yang special sangat ni..Soalan ni belum terjawap. Aku memang dah ada andaian tersendiri. Tapi aku tak pasti untuk menyatakannya didalam blog, masih terlalu awal untuk menyatakannya.

Tindakan warga Kazakh ini telah memberatkan pihak yang menjaga keselamatan dan protokol iaitu KCD sendiri. Tapi aku juga kagum dengan Duta dari Argentina, yang boleh memperkenalkan diri, memberi name cardnya, tanpa merasa dirinya itu 'kelas atasan'. Semasa aku terlibat dengan bidang antarabangsa, antara yang aku ditekankan sangat ialah, sifat membawa diri mengikut arus tanpa mengorbankan prinsip. Jadi, aku rasa Duta Argentina tersebut sememangnya tahu membawa dirinya didalam memperkenalkan dirinya hatta di pintu masuk sahaja. Belum pun dibawa ke dalam. Untuk itu, aku tabik pada 'Her Excellency'

Pada masa yang sama juga.. KCD diasak oleh, muda-mudi Iraq (Arab) yang mendakwa dirinya berhak mendapat pas VIP. Aku kagum dengan keberanian mereka untuk menghidupkan lakonan. Teringat pula aku akan apa yang aku diperingatkan semasa menukar wang di Jeddah dari Pounds Sterling (aku datang ke Arab Saudi dari London), supaya jangan beralih pandang, perhati betul-betul, dan jangan lupa kira semula wang Riyal yang ditukarkan. And I was told of this in Saudi, of all places....

Selain dari muda - mudi Arab ini, yang agak-agak poyo pada orang Melayu yang jadi 'jaga' (moga mereka lebih bertawaduk, kerana mereka tiada negara dah, dan orang Melayu yang jadi 'jaga' ini adalah orang yang sebenarnya sukarela dan amat menyokong Iraq itu selamat dari ditindas (pelik betul la, orang yang terlepas dari negara yang tengah sengsara, leh poyo pulak dgn warga negara yang menolong dia...)

Tapi, inilah manusia yang pelbagai.....

Selain dari warga 'luar', tadinya juga, teringatlah aku akan seseorang yang marah kerana ditegur memakai baju 'pink' semasa Tribunal, tahun lepas. Tahun ini, pakaiannya lebih conventional, sesuai dengan tema majlis. Tapi, KCD sekali lagi, dibebani dengan keEGOan beliau, yang menuntut diberi pas VIP. Ada warga KCD kata, mamat separuh abad ini, ada masalah psikologi. Tapi mengenali sikapnya (kerana dia duduk makan semeja dengan aku tahun lepas), aku kata, dia ada EGO sebesar GALAXY, bukan GALAXY TAB k..., Khabarnya dia menuntut pas yang sama setiap hari, atas dakwaan beliau 'know somebody'.....(nak menipu lagi...)

Kemudiannya, semasa sesi dialog - bertajuk 'Sekatan Ekonomi adalah suatu jenayah perang'. Terdapat seorang lagi manusia separuh umur, yang memegang mikrofon, melalut sana sini, lepas tu, dia cakap, 'this is not what I wanted to say'...dan paling menjengkelkan...bila dia asyik nak tanya soalan, dari mula sampailah kesudah... Aku mengkaji sikap yang seorang ni pulak. Kalau yang berbaju PINK itu, EGOnya sebesar GALAXY, yang seorang ni lebih teruk lagi kerana -

1. Dia cakap melalut, lepas tu baru tanya soalan (Panel pun dah naik menyampah)
2. Bila dibidas, dia kata dia patut dibenarkan bercakap, pasal dia duduk dalam tribunal, dan dia 'membuang masa hadir' sekiranya suaranya tak didengarkan (excuse me, who the hell forced him to come, anyway...)
3. Dengan bangganya dia mencanang bahawa dia ada membawa 'Kertas Kerja bertajuk Keamanan' (Aku ada bertanya, dan dia berkata, dia hanya memberikan pada orang yang serius pada Kertas Kerjanya. Jawapannnya yang sombong, membuatkan aku, terus berlalu meninggalkan beliau)
4. Rupa-rupanya ada seorang lagi warga KCD yang disebutnya begitu, dan lebih teruk bila 'penulis kertas kerja itu berkata' - if you don't know what I have written, then I am not going to give it to you! (Now, this is pure rubbish, macammana la warga KCD aku tu, tahu apa yang dia tulis kalau dia tak nak bagi tengok....
5. Ada seorang diantara kami yang dapat juga Kertas Kerja tersebut dan komen aku
i. Kertas Kerja bertulisan tangan
ii. Dia menamakan dirinya Prof Mohan.

= Jawapan aku pada sidang minum petang tadi. 'Bila dia tulis, dirinya seorang Prof, bagi aku, yang lama duk kat Uni, dia berhak 'mendakwa' dirinya seorang Profesor, tapi kita selaku KCD, berhak untuk 'tidak mengiktirafnya'. Sebagai pelajar dan tutor, satu pantang paling besar, buat kertas kerja ialah tulisan tangan. Tapi, inilah 'prof' kita dah buat. Soalan sinis aku waktu tu ialah - best la, prof pakai tulisan tangan, student dia leh pakai tulisan kaki kot..., Conclusionnnya ialah - dia sama seperti yang baju pink tersebut.

Tapi masalah dia lebih kronik lagi. Teringat aku, akan kata-kata rakan baik aku, orang Jerman, semasa aku duduk di Jerman, komen kami tentang seseorang yang kami berdua kenal di London. Ayat rakan aku - dia perlukan platform....

Pada Prof dan yang baju Pink - you both are looking for platform. Unfortunately, it is a little too late, better late than never, but again, the approach taken by you, is disastrous, even worse by someone of your 'mental dexterity and intellectualism', novice like me, would have expected something far more extravagant in terms of discourse. Sadly enough, despite your 'experiences in life', the methodology you guys took, were a child's play...(this indirectly refers to yang misai dan janggut putih - panjang ) as well...

My advise - GROW UP....

Yang bestnya untuk hari ini

1. Aku bertanya soalan (yang hadir tadi, tahulah soalan aku)
2. Aku bergambar dengan salah seorang yang bersama United Nations. Aku kagum akan kata - katanya. Dia kata 'we can create our views and opinions, but we can never create facts..' Aku rasa nak tulis je kat wall aku tu...nantilah aku posting gambar aku dengan dia. Mendengar kata-katanya yang tersusun rapi dengan bahasa yang berilmiah..aku tahu, dia somebody (taklah mcm yang sibuk desak nak pas VIP)...Aku tahu dia adalah seorang yang berstatus DIPLOMAT, yang cukup professional. Terima kasih...Kalau takde Tribunal ni, takde peluang la aku nak refresh balik zaman2 aku bercampur dengan Duta2 nih....








No comments:

Post a Comment