Seperti kebiasaannya, di Malaysia ini, aku akan selalu ke Public Bank yang paling hampir, iaitu di Taman Melawati untuk, soal Telegraphic Transfer (yang aku tak tahu sampai bila, tapi harapnya berkesudahan cepat), bagi penghantaran kiriman ke London.
Setelah beberapa tahun, aku sudah menjadi kebiasaan untuk bertemu muka, dan bercakap dengan semua yang bekerja disana, dan ramai yang telah mengenaliku disana.
Setakat ini, tiada masalah, dan aku puas hati, cuma menariknya berlaku suatu kejadian semalam.
Sewaktu aku tiba di Kaunter Nombor 5, aku dimaklumkan oleh teller tersebut, bahawa waktu untuk TT adalah sampai jam 2.30 petang. Aku telah berada didalam bank pada jam 2.20 petang, dan disebabkan aku kena menunggu sehingga 15 minit, makanya, aku betul -betul dapat berdiri didepan kaunter dan menyerahkan borang TT, pada jam 2.35 petang. Teller menegaskan bahawa permohonan aku tidak dapat diproses kerana telah terlewat, tapi aku berkeras menyatakan, aku tiba, masuk dalam bank, dan ambil nombor semuanya sebelum jam 2.30 petang, jadi bukan aku yang salah, tetapi disebabkan faktor keadaan semasa (semasa aku masuk dalam bank, cuma 3 kaunter sahaja yang 'hidup', mungkin yang lain - lainnya belum pulang dari makan selepas solat Jumaat)
Maka, aku cukup amat tidak berpuas hati, kebetulan juga, kad Visa Debit aku hilang, dan aku juga menguruskan benda yang sama. Maka, semasa aku bersama dengan Customer Rep, dia mengakui yang memang TT hanya sampai jam 2.30 sahaja. Sewaktu Customer Rep, meminta aku ke Kaunter 3 untuk pembayaran permohonan kad Visa yang baru, aku terus terlihat akan Alina (yang sentiasa ramah & ceria melayan karenah pelanggan). Beliau terus bertanyakan khabar aku, dan aku membalasnya dengan sopan (maklumlah, dia bukannya orang yang aku tak kenal).
Tetapi - yang menariknya, tanpa dapat dikawal, aku meluahkan perasaan terkilan & kecewa aku pada Alina yang aku kena datang lagi pada hari Isnin, semata-mata untuk selesaikan hal TT aku tu. Dan seperti biasanya bila aku dalam keadaan macam itu, bahasa 'orang kampung' aku memang terkeluar habis, laju macam air terjun...
Ayat aku semalam, in quote - "I was told by your teller, that it is not possible for me to do my TT transaction because it is already after half two. This has really made me furious, dissappointed and annoyed all the same in the absolute fullest, is there any way to go about it, since I will be penalised by my bank in London, and unless Public Bank is willing to pay for the penalty, I do not mind"
Alina bertanya - 'nobody told you about it, that TT services is only until 2.30?', aku geleng dan jawab - 'nobody utterred a single sentence pertaining to it', I was completely taken by a very unpleasant surprise'. Lepas tu aku tanya - 'what if I make a complaint to Public Bank Headquarters, not about you and your branch, but because of Public Bank policy in regards to TT, which has caused me great distress and inconvenience'
Dengar yang aku nak complaint, dengan penuh diplomasi, dia kata, I akan telefon HQ, tanya boleh tak bagi exception untuk you buat kali ni. I terus angguk dan berkata - 'May God bless you always'. Semua staff diam, aku rasa satu bank sunyi sepi waktu tu. Ada juga gerak - geri yang menilai aku, dan juga ada yang memperlihatkan terkejut, cara aku desak bank (aku tak desak Alina pasal dia kawan aku, yang aku desak adalah bank), dan ada yang fikir aku nak menunjuk-nunjuk...(after so many years mingling dengan segala jenis bangsa didunia, ada certain body language yang tak boleh nak ditipu...aku dah masak dengan perangai manusia..yang pelbagai..)
*Hakikatnya - memang aku menunjuk, aku menunjukkan yang bank adalah entiti business berurusan dengan pelanggan, dan falsafah bisnes adalah - Customer Always Right. Bagi yang tak nak faham, atau beranggapan, duit tak banyak berjuta pun yang aku nak TT ke London ni, itu bukan masalah aku. Tapi sebagaimana aku dididik masa kat 'kampung', masa berurusan di Barclays Gerrards Cross, bila aku masuk bank sana, aku adalah customer, dan permintaan aku hendaklah dilayan, selagi munasabah dan tidak menyalahi undang-undang. Dan menariknya, sungguhpun Pengurus Bank sangat tegas kat kampung aku tu...(nak jawab panggilan telefon masa tengah duk dengan Bank Manager memang kena sound direct dengan dia), tapi rungutan dan soal tak cekap, dia akan uruskan sebaik mungkin.
Bezanya - di Malaysia aku lihat, bank macam pentadbir kerajaan, teller cakap, kita kena akur macam lembu, memang bank tu banyak duit, tapi bukan duit teller pun, bukan duit officer pun, duit customer macam aku ni jugak. Aku boleh hormat tapi pada teller yang rasa diri dia macam orang gomen tahun 80an yang leh berkeras tentang 'Dasar Bank', sorry la, Dasar Kerajaan aku leh la paham dan terima. Dasar Bank - tak wujud dalam minda aku dan orang2 sekampung dengan aku.... So, apa ye dah jadi pada customer di Malaysia...mungkin minda diaorang 'terjajah' juga kot....Bodohnya la aku rasa kalau macam tu...
Untuk berlaku adil - kejadian semalam tidak membuatkan aku marah pada Alina, malah aku amat berterima kasih. Jarang ada officer yang rajin macam tu. Tapi mungkin pasal dia tahu budaya 'kerja' & 'kampung' aku tu....Memang itu prinsip sebenarnya sebagai customer didalam sebuah bank, hatta di pelosok dunia mana sekalipun... So ayat aku masa teller tengah memproses permohonan aku tu (berjaya juga aku akhirnya...)
"In the name of God's Love, I pray that you shall live happily ever after". Dia angguk tersenyum kat meja dia (yang kat belakang tu), dan agaknya mungkin suara aku kuat, satu bank sunyi sepi lagi...terkejut agaknya... Teller yang proses permohonan aku tu (orang yang sama, yang mula-mula reject TT aku tu, pun ok, dia explain secara sopan, memang dia tak boleh buat apa-apa pun pasal line connection dengan HQ dah kena potong, sampailah Alina telefon HQ minta sambungkan semata-mata untuk aku)
Seperkara lagi - aku terpaksa cakap 'bahasa kampung aku', pasal ada la beberapa officer yang poyo dengan aku sebelumnya, dan diaorang ada sama waktu tu..Masa dulu-dulu diaorang 'eksyen' kerja dengan sebuat Bank yang hebat, dan pastinya bahasa Inggeris diaorang tu 'class'...siapalah aku ni kan kan kan....Tapi nak buek camno - dah memang itu bahasa original aku...terkejut beruk gak diaorang semalam...kwang kwang kwang...... So insiden semalam adalah - menyelam sambil minum air...
pengajaran buat manusia yg malas dan sombong...boleh terima kan?
ReplyDeleteHa.ha..ha "customer always write...." .. ingat itu ..nanti besok bila biz dah start jangan lupa kata2 itu ye...
ReplyDelete